Monday 25 May 2015

6 Amalan Hidup Sejahtera Dalam Buku Allah Tempat Meminta

ALLAH TEMPAT MEMINTA

Teks: Rahimah binti Omar

Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan
(Al-Fatihah: Ayat 5)
Assalamualaikum wbt.
Sejujurnya buku Allah Tempat Meminta (ATM) ini sudah lama Kak Tam beli. Tetapi Kak Tam baca lompat-lompat. Tak sempat nak menghayati sepenuhnya.Terasa rugi pula. Niat dalam hati suatu hari nanti Kak Tam akan cari masa dan baca sehelai demi sehelai supaya mesej yang nak disampaikan dapat meresap ke dalam hati dan seterusnya boleh dijadikan pegangan dan amalan harian.

Dan hari ini, Alhamdulillah syukur sangat sebab tercapai juga hajat untuk membaca dan menghayati dari kulit ke kulit. Dalam pada menjaga Baby Eicha yang ditahan di hospital kerana demam campak dan bronkitis, Allah bagi ruang dan masa untuk Kak Tam menghayati buku ATM ini. 
Sesungguhnya tak rugi membeli buku ini. Terutama bagi yang telah memiliki Mudahnya Menjemput Rezeki (MMR), buku ini adalah kesinambungannya. Kisah-kisah mereka yang telah mengamalkan amalan-amalan menjemput rezeki, telah dikompilasikan dalam buku ini untuk tatapan semua. Yang menarik, kisah pelakon terkenal Lisdawati juga turut tercoret dalam buku ini. Kisah-kisah tersebut ditulis sendiri oleh tuan punya pengalaman. 
Penulisnya, Ustaz Fathuri Salehuddin yang juga merupakan penulis MMR, bersama-sama dengan penulis lain berazam agar setiap jiwa yang pernah memiliki Al-Quran diberi peluang untuk memiliki buku ini. Alhamdulliah. Kak Tam bersyukur kerana termasuk dalam golongan ini.
Daripada 40 kisah yang dicoretkan, setiap satunya mempunyai pengajaran tersendiri yang wajar kita ambil sebagai iktibar dan amalan. Antara kisah yang menarik adalah bagaimana Allah membantu seorang hambaNya yang dalam kesempitan kewangan, tetapi telah memilih untuk mendahulukan tetamu yang bertandang ke rumahnya berbanding keperluan keluarganya sendiri. Kisah-kisah pemberian sedekah yang dibalas berganda-ganda. Kisah bantuan Allah dikala hambaNya benar-benar kesempitan.

Kak Tam kongsikan sedikit ilmu yang Kak Tam dapat dalam setiap kisah yang dicoretkan dalam buku ATM ini.

@ 6 amalan hidup sejahtera. Antaranya adalah amal sebut lailahaillallah muhammadurrasulullah dan fahami maknanya, mengambil berat tentang solat 5 waktu, lapangkan sedikit masa untuk membaca Al-quran setiap hari, sentiasa mengingati Allah, menghormati dan mengasihi saudara sesama Islam dan berpesab-pesan dengan kebenaran.

@ banyakkan amalan bersedekah. Sesungguhnya bersedekah harta yang paling disayangi adalah antara yang terbaik. Satu sedekah dibalas 10 kebaikan.

@ selalu meminta kepada Yang Maha Esa. Dialah Maha Pemberi Nikmat dan Rezeki.

@ Allah tidak meletaķkan sesuatu beban kepada umatnya kecuali ke atas mereka yang mampu menanggungnya. Bersabarlah dan bersolatlah. Ada ganjaran besar yang akab menanti. Sesungguhnya perancangan Allah itu sangat indah.

@ Allah Maha  Pemaaf. Bertaubatlah.

Banyak lagi ilmu yang terkandung dalam buku ATM ini. Bagi yang belum memiliki buku ini boleh dapatkan dari http://anysidayu.blogspot.com dengan harga yang berpatutan. Insyaallah takkan rasa rugi walau sesen pun.

Selamat membaca!

No comments:

Post a Comment